неделя, 30 ноември 2008 г.

в-к "Посредник": "Ученическите униформи - индивидуалност или обезличаване?"

СИП “Дебати” към Гимназията с преподаване на чужди езици не веднъж провокира с актуални теми, по които младите хора сами организират и провеждат дебати. Два месеца след началото на учебната година осмокласниците на Езиковата гимназия и тяхната ръководителка в СИП “Дебати” г-жа Каменополска организираха разгорещен дебат по една актуална тема - “за” и “против” ученическите униформи. Макар и разделени на отбори, всеки от които трябваше да защитава отборната позиция, младежите често като че ли намираха и допирни точки в уж противоречивите си тези. Като това учениците от Езиковата гимназия да имат свой отличителен знак, например.
http://www.posredniknews.com/broi/214/uniformi.jpgНа дебата присъства и директорът на гимназията Юрий Тодоров. Първо попитахме него дали е “за” или “против униформите” и дали според него осмокласниците и абитуриентите по един и същи начин ще приемат въвеждане на униформи. “Аз съм “за” униформите, но това е тема, която трябва да бъде обсъдена, дебатирана и решена от учители и ученици, от родителите и от училищното настоятелство. Притеснява ме единствено, че в едно по-малко училище целият процес може да се реализира по-бързо и лесно, докато в едно голямо училище като нашето дебатите са по-разнопосочни. Дали да има униформи и как ще приемат това по-големите ученици - това очаквам да разбера от организираните дебати. Като директор ще приемат всяко тяхно решение и по никакъв начин няма да налагаме силово въвеждане или не на униформи”, сподели Юрий Тодоров.
Димана Илиева е “за” униформите. Неин опонент е Вилиана Илиева. И двете са осмокласнички. Борис Рангелов - също осмокласник - пък е провел анкета сред учениците на Езиковата, за да бъде направен анализ на нагласите на младежите за носене на униформи. На снимката (отляво надясно): Борис Рангелов, Вилиана Илиева и Димана Илиева.
- Димана, ти защитаваш тезата “за” униформите. Защо?
- Униформите дават на всички ученици равнопоставеност и прикриват различията, продиктувани от социалното положение. Може и да не се говори много за това, но чрез униформите ще бъде спрян процесът на депресиране на част от учениците, които по независещи от тях причини не могат да си позволят луксозни дрехи. Всички чуваме ежедневно за световната криза, а в крайна сметка това означава, че бедните ще стават още по-бедни, а богатите ще обеднеят. Категорична съм, че намирането на адекватна на разбиранията на младите хора униформа, би могла да накара всички да се чувстват от една страна удобно и модерно, а от друга - по-спокойно, защото така ще се прикрие социалното им положение. И още нещо - смятам, че всеки от нас ще бъде горд да носи отличителния знак на училището, в което учим.
- Една униформа, обаче, не е много евтино удоволствие?
Димана: - В интерес на истината, пришитите на униформите емблеми оскъпяват костюмите. Имаме идеи за много по-лесен и евтин начин - бихме могли да имаме значки, например.
Вилиана: - Не всеки родител ще има възможност да си позволи да купи униформа, особено ако трябва да се купуват летни и зимни варианти. Отделно от това трябва да имаме поне по две униформи за всеки сезон.
- Вилиана, ти се обявяваш категорично “против” униформите - защо?
- Аз съм против униформите, защото те снижават самочувствието и скриват индивидуалността на учениците. Не можем всички да сме еднакви. Всеки има свое собствено “аз”, всеки има своя индивидуалност, различен от този на другия характер, тоест всеки иска по свой начин да се представи и пред съучениците си, и пред учителите. Униформите, освен това, предизвикват агресия.
- Как ще предизвикат агресия униформите?
Вилиана: - Излизате на улицата с униформа, а там връстниците ви са или без униформи, или, да речем, с по-грозни костюми. И в двата случая най-малкото, което ще бъде предизвикано, е присмех, а оттам ще се провокира и агресия, защото няма човек, на който да му е приятно или безразлично, когато му се подиграват.
- Ако униформите бъдат въведени, ще ходите ли всеки ден и навсякъде с униформа?
Вилиана: - Разбира се, че няма да нося униформа извън училище. Но ако ни задължат да имаме униформи, какво да правим - не можем да откажем да ги носим и ще бъдем принудени. В същото време пак родителите ще трябва да купуват и дрехи, с които пък да сме извън училище.
Димана: - Ще я нося с удоволствие. Извън училище не знам дали ще съм винаги с униформа, но определено ще се чувствам добре с униформа. И още нещо - не мисля, че ще се обезличим с униформите. В крайна сметка лицата ни са различни и не мисля, че дрехите ще ни уеднаквят. Сигурна съм. Пък и ние имаме предложения за униформи и всеки може да каже мнението си. Така ще намерим онова облекло, което да допада на всички.
- Ние категорично не подкрепяме униформите, но пък нямаме нищо против отличителен знак. Това може да бъде шалче, гривна, значка - защо трябва непременно да е костюм?
- Борисе, в този дебат твоето участие се свързва с проведена анкета сред учениците от гимназията. Какво показват резултатите?
- Целта на анкетата, която проведохме, цели да покаже мнението и отношението към униформите. 47% от анкетираните са “за” униформите, 53% от анкетираните ученици са “против” униформите. 57% от учениците смятат, че униформата е вече отживелица и не биха носили такава. Третият елемент от анкетата беше свързан с това дали униформите ще направят учениците еднообразни и безлични. Отговорите, които получихме от 57% от анкектираните, са, че училищните униформи ще ги обезличат. Има и нещо интересно, обаче - на въпроса дали биха носили униформа, ако тя е съобразена с актуалната мода, 71% от учениците отговарят, че ще носят униформа, само ако тя е модерна. С този въпрос ние провокирахме, защото 20% от отговорилите на първия въпрос с категорично “ против” униформите, на въпроса за модни униформи отговарят, че биха носили такива, ако те са съобразени с модните тенденции. Ще се промени ли и как това съотношение ще стане ясно след като двата отбора представят своята визия за униформите и всеки сам прецени дали предложените модели отговарят на неговия вкус за мода и естетика.

Няма коментари: